Lær om livet ombord på flådens flagskib under den kolde krig -
PEDER SKRAM. Fartøjet var bygget til at lede en kampgruppe af
krigsskibe, bestående af korvetter, missiltorpedobåde, ubåde og
minelæggere.

En unik oplevelse i Københavns Havn!Lær om livet ombord på flådens flagskib under den kolde krig -
PEDER SKRAM. Fartøjet var bygget til at lede en kampgruppe af
krigsskibe, bestående af korvetter, missiltorpedobåde, ubåde og
minelæggere.

En unik oplevelse i Københavns Havn!
Maskineriet på fregatten Peder Skram er et såkaldt CODOG (Combination Of Diesel Or Gas) maskineri der omfatter 2 stk. Pratt & Whitney marine-gasturbiner og 2 stk. 16 cylindrene, enkeltvirkende turboladede, 2-takt General Motors dieselmotorer.
Maskineriet på fregatten Peder Skram er et såkaldt CODOG (Combination Of Diesel Or Gas) maskineri der omfatter 2 stk. Pratt & Whitney marine-gasturbiner og 2 stk. 16 cylindrene, enkeltvirkende turboladede, 2-takt General Motors dieselmotorer.

Maskineri og fremdrivning

Maskineriet er et såkaldt CODOG (Combination Of Diesel Or Gas) maskineri der omfatter:

 

  • 2 stk. Pratt & Whitney marine-gasturbiner type GG4A-3, der var en maritim udgave af Pratt & Whitneys jetmotor type J75, der bl.a. blev anvendt i Loockheed U2 fly, F 105 Thunderchief, og passagerflyene Boing 707 og DC 8. Den maksimale ydelse for hver turbine var 22.000 AHK. Gasturbinerne blev anvendt ved fart over ca. 15 knob og kunne give en max. fart på over 30 knob svarende til ca. 55 km i timen. Olieforbruget var 11 tons i timen, og fregattens samlede oliebeholdning var 440 tons.
  • 2 stk. 16 cylindrene, enkeltvirkende turboladede, 2-takt General Motors dieselmotorer, type 16- 567D. Normalydelse fra hver hovedmotor var 2,400 BHK ved 800 omdr./min. svarende til 160 omdr./ min. på drivskruen. Topfart med dieselmotorerne var 15 knob (ca. 28 Km i timen).

Motorerne blev koblet til hver sin skrueaksel via et stort gear, der reducerede omdrejningerne fra ca. 5.000 til 330 omdrejninger pr. minut. For enden af hver af de to skrueaksler var der en skrue med en diameter på tre meter. Hver skrue havde tre 900 kg tunge bronzeskrueblade, hvis stigning kunne ændres med hydraulik. Samspillet mellem dieselmotorer og gasturbiner er udformet således, at når gasturbinernes kobles ind på grund af store fartkrav kobles dieselmotorerne automatisk ud og kan enten stoppes eller fortsætte driften i tomgang. På broen og i maskinkontrolrummet findes stigningshåndtag. Ved hjælp af hydraulikforbindelse til skruen overføres stigningshåndtagenes visning til skruebladene.

 

Fregattens meget store el-behov til drejning af pjecer, Sea Sparrow affyringsrampe og naturligvis forbrug til fregattens drift blev leveret fra fem Frichs dieselgeneratorer, der hver kunne levere 375 KW (ca. 420 KVA) med 3 x 450 V, 60 Hz. til strømforsyning.

 

PESK-hjaelpemotor.jpg

En af fregattens fem hjælpemotorer.