Lær om livet ombord på flådens flagskib under den kolde krig -
PEDER SKRAM. Fartøjet var bygget til at lede en kampgruppe af
krigsskibe, bestående af korvetter, missiltorpedobåde, ubåde og
minelæggere.

En unik oplevelse i Københavns Havn!Lær om livet ombord på flådens flagskib under den kolde krig -
PEDER SKRAM. Fartøjet var bygget til at lede en kampgruppe af
krigsskibe, bestående af korvetter, missiltorpedobåde, ubåde og
minelæggere.

En unik oplevelse i Københavns Havn!
På platformdækket finder man bl.a. køle- og fryselast, central store, dieselrum, agterste turbinerum og KaMeWa (Karlstads Mekaniska Werkstad) rum.
På platformdækket finder man bl.a. køle- og fryselast, central store, dieselrum, agterste turbinerum og KaMeWa (Karlstads Mekaniska Werkstad) rum.

Platformdæk

Køle- og fryselast
På de lange togter var der brug for at medbringe meget proviant. Normalt blev 17 tons proviant båret om bord til at dække de første par uger. Til kartofler og ost var der særlige lastrum. I køle- og fryselasten opbevaredes skibets let fordærvelige proviant. Første rum er kølerummet til bl.a. grøntsager med temperatur på 5 °, mens det næste er fryserummet til dybfrost med temperatur på -18 °.

 

Central store
Dette er fregattens hovedlager, hvor der på de to dæk blev opbevaret ca. 40.000 varetyper dækkende alt fra blyanter til stophaner. Lageret blev styret af fregattens forsyningsofficer og hans hjælpere, der manuelt førte regnskab med lagerbeholdning, udleveringer til de lokale regnskabsførere og genbestillinger fra flådestationer mv.

 

Dieselrum
Her står skibets to enkelt virkende turboladede General Motors 16 cylinders to-takts dieselmotorer, type 16-567D. Til sammen udvikler de 4.800 Hk. og giver fregatten en fart op til omkring15 knob (ca. 28 Km i timen). Derudover står der bl.a. en 350 kW Frichs dieselgenerator, en Junker højtryks kompressor og en ferskvandsgenerator.

 

Dieselmotorrum.jpg

Dieselrum.


Agterste turbinerum
Hver af skibets to turbinerum indeholder en Pratt & Whitney gasturbine, der hver kunne yde 22.000 Hk. Da fregatten skulle sælges til ophugning, blev gasturbinerne leveret til US Coast Guard, der kunne anvende dem i deres fregatter af Hamilton-klassen. Gasturbinerne blev anvendt ved fart over 15 knob og kunne give en max. fart på mere end 30 knob svarende til ca. 55 km i timen. De blev koblet til hver sin skrueaksel via et stort gear, der reducerede omdrejningerne fra 5.000 til 330 omdrejninger pr. minut. Olieforbruget var 11 tons i timen, og fregattens samlede oliebeholdning var 440 tons. Derudover indeholder rummet én af skibets fem Frichs dieselgeneratorer, der lavede strøm (350 KW) samt en trykluftkompressor og centrifuge til rensning af olien for vand og urenheder før anvendelse i turbinen.

 

KaMeWa rum
Det svenske Karlstads Mekaniska Werkstad (KaMeWa) var banebrydende ved at udvikle en skrue med stilbare skrueblade, og fregatten var det første større skib, der brugte systemet.
Da fregattens to skrueaksler altid roterer med 330 omdrejninger per minut, samme antal omdrejninger og samme vej - den ene højre om og den anden venstre om - ændrer man fart ved at ændre de tre skrueblades stigning. På denne måde kunne fregatten meget hurtigt ændre fart eller gå fra frem til bak. På broen og i maskinkontrolrummet findes reguleringshåndtag. Ved hjælp af hydraulikforbindelse til skruen overføres stigningshåndtagenes visning til skruebladene.